+31 (0)182 39 44 55 team@burosix.nl

AX Visio – Beyond Seeing

Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de onderneming luidt SWAROVSKI OPTIK, ‘s werelds meest toonaangevende producent van langeafstandsoptiek, het jaar 2024 in met een technologische sensatie. De AX Visio is de eerste AI-ondersteunde verrekijker ter wereld en vormt een perfecte symbiose van hoogwaardige analoge precisieoptiek en digitale intelligentie. Hij ondersteunt met een enkele druk op een knop bij het identificeren van vogels en andere dieren, maakt het mogelijk om ontdekkingen te delen en biedt vele handige extra functies. De wereldberoemde industrieel ontwerper Marc Newson tekende voor het design. Met deze verrekijker introduceert SWAROVSKI OPTIK de toekomst van natuurobservatie. De officiële lancering van de AX Visio vindt plaats op 8 januari 2024 op de CES in Las Vegas, het grootste evenement voor digitale technologieën ter wereld. De AX Visio is vanaf 1 februari 2024 verkrijgbaar bij exclusieve speciaalzaken en online op swarovskioptik.com.

“In de zeven decennia van ons bestaan hebben we een diepgaand inzicht verworven in de behoeften van onze klanten in de doelgroepen jacht, vogelobservatie en outdoor. Met onze knowhow en geavanceerde productietechnologieën kunnen we de beste technologische oplossingen aanbieden voor elk toepassingsgebied. De integratie van digitale componenten en functies in onze producten zorgt voor een belangrijke toegevoegde waarde”, legt Stefan Schwarz, CEO van SWAROVSKI OPTIK, tijdens de productpresentatie uit.

Observeren – Identificeren – Ontdekken

De AX Visio 10×32 voegt nieuwe dimensies toe aan de natuurbeleving met tal van functies: intelligente technologie gecombineerd met hoogwaardige analoge optiek in SWAROVISION-kwaliteit ondersteunt bij de realtime identificatie van meer dan 9.000 vogels en andere dieren. De geïntegreerde camera maakt foto’s en video’s. Deze kunnen direct worden beheerd en gedeeld met een verbonden smartphone via de bijbehorende SWAROVSKI OPTIK Outdoor App. Spannend is ook de functie “Share discoveries”, waarmee gebruikers een andere persoon via pijltjes in het display naar het geobserveerde object kunnen leiden. “De meerwaarde van de AX Visio voor gebruikers is dat een echte observatiebeleving wordt verrijkt met digitale input”, beklemtoont Andreas Gerk, Chief Technology and Operations Officer bij SWAROVSKI OPTIK.

Slim en duurzaam

Zo’n vijf jaar is er gewerkt aan de ontwikkeling en constructie van de AX Visio. Het resultaat is een verrekijker die bestaat uit circa 390 onderdelen. Het intelligente hart van de AX Visio wordt gevormd door het geïntegreerde besturings- en objectidentificatiesysteem. Een neurale verwerkingseenheid (NPU) zorgt voor een zeer snelle verwerking van informatie die relevant is voor de objectherkenning. Met de SWAROVSKI OPTIK Outdoor App kunnen gebruikers foto’s beheren en delen. Alle apparaatinstellingen en toekomstige updates worden eveneens in de app uitgevoerd. Het AX Visio concept garandeert dat het apparaat een productlevenscyclus van vele jaren heeft. “De analoge componenten van het apparaat, zoals de optiek en behuizing, voldoen aan onze duurzame SWAROVSKI OPTIK kwaliteitsnormen. De prestaties van de digitale features worden via regelmatige systeem- en functie-updates geactualiseerd en verbeterd. Een open programmeerinterface biedt creatieve externe aanbieders de mogelijkheid om de AX Visio uit te breiden met nieuwe functionaliteiten. Ons doel is om een innovatief systeem te bevorderen dat zich voortdurend verder ontwikkelt en zo goed mogelijk inspeelt op de behoeften van gebruikers aan beter zicht en meer informatie”, vult Andreas Gerk aan.

Made by SWAROVSKI OPTIK

De AX Visio wordt geproduceerd in de hoofdvestiging van SWAROVSKI OPTIK in Absam, Oostenrijk, met een zeer hoge mate van verticale integratie. Voor CEO Stefan Schwarz is dit een belangrijke meerwaarde: “Wij kunnen putten uit 75 jaar ervaring en expertise op het gebied van de ontwikkeling en productie van zeer nauwkeurige langeafstandsoptiek. We combineren deze kennis en onze expertise op het gebied van elektronica met digitale intelligentie in onze productielocatie in het hart van Europa om een nieuw, baanbrekend product te creëren. De AX Visio is niet alleen een paradepaardje waarmee we het technologisch leiderschap van SWAROVSKI OPTIK op de markt voor langeafstandsoptiek demonstreren, maar markeert voor ons ook het begin van een nieuw technologisch tijdperk.

Ontworpen door Marc Newson

De wereldberoemde en internationaal bekroonde industrieel ontwerper Marc Newson creëerde in een exclusieve samenwerking met SWAROVSKI OPTIK het kenmerkende design van de AX Visio verrekijker. Er was hem veel aan gelegen dat de slimme verrekijker een moderne uitstraling heeft, intuïtief bediend kan worden en goed in de hand ligt dankzij het ergonomisch design. Na de CL Curio is de AX Visio nu de tweede SWAROVSKI OPTIK verrekijker die zijn perfecte vorm te danken heeft aan de in Australië geboren ontwerper.

De wereld behoort aan hen die schoonheid kunnen zien.

Ervaar het ogenblik.

SEE THE UNSEEN.

SWAROVSKIOPTIK.COM

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Meer informatie over de AX Visio: https://swarop.tk/jd5 
Afbeeldingen met hoge resolutie: https://mam.swarovski.com/pinaccess/showpin.do?pinCode=POzMjwzO4NAG 

Voor meer informatie over samenwerkingen en/of beeldmateriaal kun je contact opnemen met BuroSix Public Relations: Nikki van Beek of Vincent van Leeuwen – team@burosix.nl – +31 182 39 44 55
Over SWAROVSKI OPTIK
SWAROVSKI OPTIK met hoofdvestiging in Absam, Tirol, maakt deel uit van de Swarovski-groep. De in 1949 opgerichte Oostenrijkse onderneming is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van optische precisie-instrumenten in het premiumsegment. Overal ter wereld verkiezen veeleisende gebruikers de verrekijkers, telescopen, richtkijkers en optronische instrumenten. Haar succes dankt de onderneming aan haar innoverende kracht, de kwaliteit en duurzaamheid van de producten, evenals hun functionele en fraaie design. De waardering van de natuur vormt een wezenlijk bestanddeel van de bedrijfsfilosofie en komt tot uitdrukking in de voorbeeldige milieuvriendelijke productie en in een blijvende betrokkenheid in het kader van geselecteerde natuurbeschermingsprojecten. In 2022 bedroeg de omzet 216,4 miljoen euro (tegenover 210,4 miljoen in 2021) en lag het exportaandeel bij 90%. Er werken wereldwijd meer dan 1.000 medewerkers bij het bedrijf. 

Over Marc Newson
Marc Newson geldt als een van de invloedrijkste designers van zijn generatie. Hij is geboren in Sydney, Australië, en heeft gewoond en gewerkt in Japan, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk waar hij op dit moment verblijft. Newson heeft samengewerkt met merken als Apple, Louis Vuitton en Montblanc, en is verantwoordelijk voor enkele van de meest iconische hedendaagse designstukken. Zijn werk is bekroond met vele onderscheidingen en in 2005 noemde TIME Magazine hem een van de 100 meest invloedrijke mensen ter wereld.